keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

Kummallisia/odottamattomia juttuja/asioita, joita olen pannut merkille täällä ollessani

Piiitkä otsikko, tiedän. Mutta lyhyemmäksi en osannut sitä laittaa. Ja, siis kuten otsikko vihjaa, ajattelin listata hieman kummallisia tahi outoja tahi odottamattomia asioita ja juttuja, joihin olen täällä Irlannissa törmännyt tai huomannut. Itsestäni tai Irlannista.

Kevät, kevät, kevät!

1. Radion kuuntelu on paljon mielenkiintoisempaa täällä kuin kotona. En tiedä mistä se johtuu, mutta töissä ollessani, kun on hiljainen hetki, meikä jää hirmu helposti kuuntelemaan radiota. Enkä nyt tarkoita musiikkia vaan siis kaikkia niitä juontajien höpinöitä ja haastatteluja ja keskusteluohjelmia, mitä siellä pyörii. Mä en kuuntele radiota läheskään näin kiinostuneena kotona.

2. Lippuautomaatit. Välillä tuntuu, et niitä on joka paikassa täällä. Ja muualla... Kööppenhaminan metron liput ostettiin automaatilta, junaliput täällä ostetaan automaatilta (tosin ne varmaan sais hätätapauksessa ostettua ihan oikealta ihmiseltäkin...), leffaliputkin sais ostaa automaatilta. Yritin, mutta kone ei jostain syystä huolinu mun korttiani, joten ostin sen vanhanaikaiseen tapaan. Ja täytyy kyllä sanoa, että pidän siitä tavasta ehkä hieman enemmän. Tosin lentokenttien lähtöselvitysautomaatit on kyllä aika käteviä, pääsee nopeasti eteenpäin.

Popparit leffateatterissa täällä on enintään samankokoisia ku kotona ja kalliimpia. Tää pienin kippo maksoi 4,10 €.

3. Suomen kieli. Luulin, et kun puhuisin täällä jatkuvasti englantia, et se vaan ajan kuluessa vahvistuis ja sitä tottuis melkein automaattisesti puhumaan englantia. Mut nyt kun täällä on ollaan kolmatta viikkoa, mä huomaan että multa lipsahtelee vähän väliä suomenkielisiä sanoja keskusteluun ja sit menen sekaisin, kun mun pitää korjata ja kääntää sana enkuksi. Ehkä mä en vaan ole ollut täällä tarpeeksi kauan... Mut hiukka ärsyttävää se kyl on. Varsinki kun yrittää palvella asiakkaita. Sanoin kerran 'ole hyvä' suomeksi, kun vein tilauksen pöytään. Asiakas ei tainnut sillä kertaa kuitenkaan kuulla.

Meikäläisen to-paikka.

4. Sipsit. Näiden käsitys isosta sipsipussista (ja kun minä puhun isosta, mä tarkoitan Taffelin megapusseja, niit 385g pusseja) on kuusi 25g pikkupussia isomman pussin sisällä... Just. Kait niitä isompiakin löytyy, mut ku nämäkin sixpackit on jo melkein Taffelin megapussin kokoisia. Ja silti niihin saadaan vaan 150g sipsei mahtumaan :(

5. Coca Cola. Nää myy niitä kahden litran pulloissa! %D Jiihii! En yleensä muista sellaisia kotona nähneeni...

6. Tuotteet kaupoissa. Täällä on paljon enemmän mulle tuttuja tuotteita myynnissä kaupoissa, ku mitä odotin. Enimmäkseen kyllä kemikaaliosaston tarvikkeita ja pesuaineita (esim. Fairy), mut karkkien puolelta löytyy mm. Twix ja Mars ja sit olen nähnyt Kellogsin muroja ja Philadelphia -juustoa. Ja jopa Arlan tuotteita, tosin ne oli kaikki kaupan laktoosittomia tuotteita niille omistetulla hyllyllä :) mikä toimii erinomaisen hyvin mulle.

Okei, siinä taitaa olla ne, joihin olen törmänny ja jotka saan täl hetkellä mieleeni. Näitä tulee varmaan lisää vastaan seuraavien kuuden ja puolen viikon aikana...

Toi kuulostaa äkkiä kovin lyhyeltä ajalta... Jaiks!

Galway, Shopping Street. Luulisin. Saattaa olla High Streetkin...

Ja mulla on näköjään taas tällainen fiilis:

"Wherever you go and whatever you do,
May the luck of the Irish be there with you."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti