perjantai 31. elokuuta 2012

The Three Musketeers

Tää postaus menee taas steampunkin puolelle... Rupee pikkasen tuntumaan, etten mä muusta enää kirjoittelekaan. Mut pakko päästä taas avautumaan.

Katsoin uudestaan uusimman version Kolmesta muskettisoturista, sen jossa on mm. Orlando Bloom, Milla Jojovich ja Mad Mikkelsen näyttelijöinä. Olen nähnyt sen aikaisemmin leffateatterissa, kun se tuli teattereihin enkä silloin kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, leffa oli minusta hyvä ja tykkäsin hirmuisesti hahmoista, tosin D'Artagnan jäi minulle hieman etäiseksi hahmoksi.

Nyt kun olen katsonut leffan uudestaan, minusta tuntuu, että huomaan vähän väliä jotain steampunk -piirteitä leffassa. Voihan tietysti olla, että tätä nykyä vain näen kaikkialla jotain steampunkiin viittaavaa... Aikakausi on tietty hiukka väärä, steampunkhan sijoittuu useimmiten 1800-luvulle tai sen jälkeen, mutta ei se minua ole leffassa erityisemmin häirinnyt.



Leffasta löytyy ilmalaivoja, jotka ovat oman ymmärtämykseni mukaan yksi steampunkin yleisimmistä piirteistä. Steampunk -kirjallisuudessa, -elokuvissa, -sarjoissa ja -sarjiksissa on yleensä aina jonkinlainen ilmalaiva, jolla matkustetaan tai sitten ne vain ovat olemassa. Ilmalaivojen kapteenit ja ilmapiraatit ovat myös suosittu pukeutumisen aihe höyrypäiden keskuudessa. Muskettisotureiden ilmalaivat ovat minusta muuten aika mahtavia :D Yhdistävät mukavasti mielestäni steampunkin ilmalaivat ja suurten purjelaivojen aikakauden laivat. Meikä tykkää!




Toinen piirre, johon kiinnitin huomiotani yhtäkkiä, kun leffaa katselin, oli Miladyn seikkailu kuningattaren koruja pölliessä. Pengoin tuohon kuvankin siitä vehkeestä, jota Milady käytti hypätessään katolta parvekkeelle. Näyttää melkoisen steampunkilta minun silmiini. Ja Milla Jojovich on muuten aivan mahtava tuossa roolissa. Yks leffan lempihahmojani. Pidän muutenkin kyseisestä näyttelijästä valtavasti ja olin joko unohtanut asian ihan kokonaan, tai sitten en vain ollut älynnyt sitä, mutta minulle tuli ihan totaalisena yllätyksenä, kun leffan aloitin, että onkos tämäkin näyttelijä tässä.




Ja tuo! Näyttää ihan steampunkilta minusta. Tyyppi rämpii, jonkinnäköisessä sukelluspuvun sukulaisessa ylös kanavasta ja sitten vetelee vielä tuollaisia aseita esiin. Steampunkissa olisi ammuksina käyetty kylläkin varmaan jotain muuta kuin nuolia, mutta en mene kyllä vannomaan.

Tämä on kyllä mielenkiintoista, miten sitä nyt kun on tietoinen tälläisestakin genrestä, miten sitä kiinnittää huomiota asioihin ihan uudella tavalla. Niin kuin mainitsin, olen nähnyt tämän aikaisemmin viime syksynä (eikös se silloin teattereihin tullut?) ja se oli ennen kuin törmäsin steampunkiin oikein kunnolla. Enhän minä näitä asioita silloin tajunnut ajatella ollenkaan, mutta nyt... mä saakeli nään niitä kaikkialla. No, ainakin mulla on hauskaa ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti