torstai 23. elokuuta 2012

Lisää ompelua

Pistin edelliseen ompelupostaukseeni, jossa kerroin liivistäni, kuvan kankaasta, josta aioin tehdä housut. Se oli hieman jälkijunassa, sillä oikeastaan olin jo saanut kyseiset housut valmiiksi. En vain viitsinyt postata niistä sillä kerralla mitään, kun olin muutenkin käyttämässä niitä vielä tällä viikolla, joten ajattelin että kuvia housuistani voisi ottaa sitten. Ja minulla kävikin tänään tuuri, että Iltausvan pikkusisko (a.k.a. Pikku-Usva), joka Anisja-nimellä pitää myös blogia valokuvistaan, oli meillä ja hän oli ihana ja otti hyviä kuvia housuistani ja uusista pitsikäsineistäni, jotka tein eilen illalla.




 Anisja otti hienot kuvat minusta, kun riisuin farkkujakkuni :) Kangas  on peräisin samalta reissulta kuin liivin vaalea kangas, eli tämä on yksi niitä poistopalakankaita, joita mukaani tarttui. Kangasta oli juuri ja juuri näiden housujen tarpeeksi, kangasta jäi hädin tuskin mitään jäljelle, pari pienempää tilkkua vain. Minulla on kyllä mahdollinen idea niitä varten ;) Kangasta leikatessa kävi pieni kämmi, että unohdin poistaa kaavoista taskujen paikat. Alkuperäisten kaavojen mukaan housuihin olisi tullut taskut, mutta itse en niitä niihin halunnut ja kangasta ei sitä paitsi olisi riittänyt. Onnistuin korjaamaan virheeni suht hyvin, ainoastaan sen huomaan oikeastaan vain napituksien tienoilta, joka oli muutenkin hieman hankala kohta.

Muokkailin kaavoja myös niin, että alkuperäisen vetoketjun sijaan, housujen kiinityssysteemiksi tuli napit. Minnen pidä vetoketjujen ompelemisesta ja napit ovat ihania ja enemmän steampunk -henkisiä, kuten olen päätynyt toteamaan. Ja minusta noista housuista tuli paljon kauniimmat nappien kanssa, kuin jos olisin ommellut niihin vetoketjun. Myös napituksien paikkaa on muokattu ja, kuten kuvista huomaa, siirretty sivulle eikä ommeltu eteen kuten tavallisesti. Napit ovat äitini nappivarastosta. Yksi niistä on hieman erilainen, mutta minusta se on vain söpö:)

Ja sitten pieni hehkutus minun ihanista kengistäni, joita en ole koko kesänä päässyt käyttämään, kun minnen tykkää käyttää oikeastaan muita kenkiä kesällä kuin sandalettejani ja joitain avokkaita.Ostin ne keväällä Dinskosta ja se olikin pienoinen farssi, että sain oikean kokoiset, kun ensin ostin liian pienet ja sitten kun ne palautin, jouduin tilauttaamaan itselleni parin jostain Kuopiosta saakka, koska tämä kyseinen malli oli loppumaisillaan. Ne sopivat mielestäni ihanan hyvin näiden housujen kanssa ja jos minulta kysytään ovat vielä vahingossa lievästi steampunk -tyyliset. Totesin siinä housuja tehdessäni, etten itse asiassa ole ihan varma pidetäänkö höyrypäiden keskuudessa suoria housuja steampunkkina - paljon muita housuja kyllä olen nähnyt - mutta minusta ne sopivat hirmu hyvin steampunk -tyyliin. Varsinkin jos ne yhdistää muiden samanhenkisten vaatteiden ja asusteiden kanssa. Minulle tulee niitä ylläni pitäessä sellainen olo, kuin minulla olisi pitkä, vähän hienompi hame päällä.

Sitten, minä sain eilen illalla vielä pienen inspiraation poikasen, kun olin surffailemassa netissä ja selailin eräiden steampunk -käsityöläisten töitä läpi. Siellä oli sellaiset pitsikäsineet, jotka näyttivät hieman siltä kuin ne olisi tehty sellaisesta tosi leveästä pitsinauhasta. Tosi hienoja hansikkaita.

Ja sitten mieleen hiipi ajatus, että hei, mullahan on tosi leveää pitsinauhaa laatikoissani... Ja Yökkö kipaisee katsomaan kuinka leveää. Oikein mukavan leveäähän se olikin ja kauniin limenvihreää. Päätinkin heti kokeilla millaiset niistä tulisi, kun äitini ompelukonekin on vielä täällä meillä, kun minulla on tämä ompelukausi meneillään ja äiti lupasi, että saan pitää sen täällä, kunnes hän itse sitä tarvitsee.

Ylempänä näkyy kuva valmiista käsineistä, jotka eivät kyllä ihan kummoisilta tuolla lailla pöydällä näytä. Ne ovat paljon nätimmät käsissä.

 Niin ku näkyy :) Minä tykästyin ihan hirmuisesti niihin ja tuli heti mieleen, että siellä ja siellä myydään tai saatetaan myydä kivoja leveitä pitsinauhoja. Kun nyt sitä haluaisi eri värisiä versioita.  Iltausvakin tykästyi ja sanoi, että mustat tuollaiset olisivat kivat, kun näytin käsineitäni. Joten seuraavaksi, kun on hiukka ylimääräistä rahaa käytettävissä, hankittavien listan jatkoksi pääsevät pitsinauhat.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti